De modelbaan van Albert Verschut

De H0-schaal modelbaan van Albert Verschut.

De baan is gebouwd in een kamer van 12 meter lang met aan de rechterkant een zij poot van 5 meter en aan de linkerkant een zij poot van 3 meter

Totale rij lengte van de hoofdbaan – exclusief de 3 schaduwstations – bedraagt 20 meter.

Mijn keuze valt dit keer op een digitale H0-gelijkstroombaan met Fleischmann Profirails in tijdperk III, toen elke materieelsoort nog een eigen kleur had…. elektrische treinstellen groen, elektrische locomotieven en rijtuigen blauw, dieseltreinstellen rood en de diesellocomotieven voor de goederentreinen bruin.

De hoofdbaan is gesitueerd op een hoogte van 70 cm., de drie onderliggende schaduwstations op 50 cm. Voor de aansturing van de baan wordt gebruik gemaakt van 2 x de Intellibox II met de nodige randapparatuur en als besturingsprogramma wordt iTrain gebruikt. Voor de verlichting van de huizen, gebouwen, lantaarns etc. wordt gebruik gemaakt van een PC-trafo met daarop 3 gelijkstroomuitgangen. Voor 16V wisselstroom wordt gebruik gemaakt van een 52VA Märklin Lichttrafo. De baan is verdeeld in een 10-tal rijsecties die d.m.v. schakelaars kunnen worden in- of uitgeschakeld. Ook de diverse soorten verlichting hebben een eigen schakelaar.

 

De fotoreportage begint bij de zijpoot van 5 meter. Vanaf de achterzijde komt/gaat een dubbelsporige baan naar/van de hoofdbaan. De buitenbaan komt vanaf Valkenhout Schaduw en gaat naar het SSN-station, de binnenbaan gaat van het SSN-station naar het SSN-Schaduw. Via het SSN-emplacement komen we dan bij de grote SSN-locloods met 5 sporen.

Vandaar draaien we naar rechts naar het lange stuk van 12 meter en via station Valkenhout en de op- en afritten naar het 4-sporige bruggencomplex over het kanaal. Op de voorgrond loopt het enkelsporige lijntje naar station Bernerdal, een 2-sporig kopstationnetje.

Aan de andere kant van de het kanaal ligt beneden (onder de bruggen) de Gemeentelijke gasfabriek van Oudbergen met gebouwen, een gashouder en een kraan om de kolenschepen te kunnen lossen. Hier liggen 2 opstelsporen voor de kolenwagens. Direct na de bruggen ligt de linker wisselstraat van het grote station Oudbergen met zes perronsporen en twee opstel/schoonmaaksporen. Aan de rechterzijde van station Oudbergen ligt ook een wisselstraat met enerzijds de aftakking naar station Daanstad en anderzijds naar het Goederenstation Binkhoek.

Van het lange stuk draaien we nog een keer naar rechts naar een zijpoot van 3 meter. Hier wordt een “Daanse Schans” gesitueerd met station Daanstad en de typische Daanse Schans huisjes en molens. Aan de linkerzijde bij het kleine meertje staat verfmolen “De Kat” en aan de rechterzijde staat eveneens een Daanse molen die tevens is voorzien van een waterrad.

Halverwege de stadsgracht is een dubbele ophaalbrug gemaakt. Rechts naast de ophaalbrug ligt een visbank met daarin een terras voor de toeristen. De stadsgracht komt uit in de Daan, maar gezien het verschil in waterpeil is bij de overgang van de gracht naar de Daan een sluisje gebouwd, deze is echter alleen toegankelijk voor de pleziervaart….

Aan het eind van dit gedeelte komt een goederenstation genaamd Binkhoek. Onder het goederenstation komt een spiraal dat zal leiden naar het Schaduwstation Daanstad met 8 sporen.

Veel kijkplezier,  Albert.

Foto’s van de nu bestaande  Bouw en verbouw Halverbaan 2017 tot heden.

Foto’s  van de opbouw SSN loods ..

Foto’s van de N-baan in de Panoramaflat. 

 

Foto’s van NS-Materieel.   

Foto’s     Club dag   26-09-2021.   

Foto’s van 1971 een compilatie van een aantal Marklin-banen 

Login