Inleiding
Op mijn 6e jaar kreeg ik mijn eerste treintje. Vanaf die tijd ben ik er altijd mee bezig gebleven. De foto’s zijn van mijn huidige Marklin baan met K-rails. Van mijn vorige banen zijn geen digitale foto’s beschikbaar. Wel is een paar foto’s in de toenmalige Goudsche Courant geplaatst bij de opening van het nieuwe Goudse station. De vorige banen die ik heb gebouwd waren M-rails. Maar nu wilde ik een kopstation bouwen in een flauwe bocht. Dus alles opgebroken en opnieuw begonnen met K-rails en voorzien van Viessmann bovenleiding
Het railplan is eerst uitgewerkt in Wintrack en afgedrukt op 1:1 formaat. Die vellen zijn op de tafels gelegd waarna de rails op de vellen geplaatst is. Het paste precies.
De treinbaan is opgebouwd in 3 verdiepingen. Als 1e verdieping een schuiflade als schaduwstation met 9 opstelsporen van 250 cm lang. De 2e verdieping is een groot doorgangsstation met 7 sporen en de 3e verdieping is een kopstation aan de ene zijde van de kamer en aan de andere zijde een stoomlocwerkplaats. Er wordt dus gereden van A (schaduwstation) via B (doorgangsstation) naar C (kopstation). Na het kop maken(veel rangeerwerk) rijden de treinen weer in omgekeerde richting terug naar A via B. Alles in dubbelspoor. Het hoogteverschil van de opstelsporen naar het kopstation bedraagt 110 cm en wordt middels een grote carrousel met 10 windingen in de naast gelegen kamer overwonnen. De treinen kamer heeft als afmetingen 360 cm x 270 cm.
Besturing van de baan
De treinen rijden digitaal met het Centraal Station van Marklin, terwijl de sein- en wisselbediening geheel analoog plaatsvindt. In de carrousel functioneert een bloksysteem met relais van Viessmann. Ik vond een automatische treinbesturing teveel tijd kosten om me dat eigen te maken en ik wilde graag zelf de treinen bedienen.
Alle stroomvoorziening van de baan gebeurt via aparte ringleidingen onder de tafels voor de treinbesturing, de wissels en seinen en de baan- en huisjesverlichting. De aansluitingen van de stroomverbruikers worden gesoldeerd aan de ringleidingen nadat de draden mooi zijn strak getrokken.
De scenery van de treinbaan.
De baan is (zoveel mogelijk) opgebouwd in tijdperk III met overwegend stoomlocs.
Het locdepot is voorzien van alle benodigde outillage en sporen voor de stoomlocs met een draaischijf en een ronde locloods voor 9 stoomlocs.
Het kopstation is overkapt (heel veel werk die flauwe bochten) middels volledige zelfbouw. Aan de rand van het station zijn volkstuintjes aangelegd. Achter het stationsgebouw is een weekmarkt opgebouwd, welke alleen zichtbaar is als je op een trapje staat (wel jammer). De rails zijn ingebed met alle scenery die naast de rails te vinden zijn, zoals kabelgoten, telefoon- en schakelkasten e.d.
De achtergronden zijn van MZZ platen, opgeplakt op karton en minutieus uitgesneden. Soms wel in 4 en 3 lagen voor de goede dieptewerking.
Deze verdieping is qua scenery nagenoeg klaar. Inmiddels ben ik – samen met mijn vriend, die van meet af aan heeft meegeholpen – begonnen aan de 2e verdieping. Het sporenplan ligt er bijna; aan de achtergrond wordt gewerkt (bijna klaar). Een ommuurd stadje is gereed. Er is nu ongeveer 4 jaar aan de baan gebouwd en wanneer klaar …? Foto’s van de Baan .