De modelbaan van Jan den Edel

De Modelbanen van Jan den Edel

Heeeel lang geleden heb ik samen met mijn vader een treinbaan gehad met daarop 2 Marklin locomotieven,

wat huisjes, een tunneltje en een station, dat was het wel.

Heeeel veel jaren later, ongeveer 40 jaar, heb ik de hobby weer opgepakt.

Komt meestal doordat de kinderen uitvliegen en er ruimte vrij komt om iets te beginnen, bij mij dus ook.

Nou, dus begonnen op een standaard plaatje van 122×244 cm maar al heel snel heb je zoiets van,…… neeee!

Dat was het niet, mede omdat ik een zolderkamer ter beschikking had van 7 x 3.5 meter.

Het kleine baantje was dus al weer snel verdwenen en ben ik gestart met project Schwarzburg.

Deze baan vulde weliswaar niet de gehele kamer maar was wel over bijna de hele lengte van de kamer.

Er zijn enkele plaatjes op deze site te zien van dit project.

Aangezien ik een z.g. bouwer ben, en de baan klaar was, begon het te kriebelen om een nieuwe te gaan bouwen, nog groter en nog meer mogelijkheden.

Na het nodige teken en denkwerk is project 2004 geboren.

Een baan die 7 meter lang was aan 1 zijde en 1,25 meter diep overstak naar de overzijde van de kamer.

Daar lag een gedeelte met een spiraal om op 3 niveaus te komen en daar bovenop een draaischijf.

De baan was volledig geautomatiseerd met Koploper, ook de draaischijf.

De baan is helaas niet af gekomen doordat we zijn verhuist.

In ons nieuwe appartement in Rotterdam was de ruimte aanzienlijk kleiner.

Ik moest het doen met 3.5×2.5 meter en dat is niet veel, ik was veel meer gewend.

Project Nesselande ben ik daar gaan bouwen met alle ervaring die ik tot dan toe had opgebouwd.

Aan deze baan heb ik ongeveer 3.5 jaar gebouwd en moest de Geislinger Steige voorstellen.

Een baan met, vanzelf sprekend een steige er in, dubbelspoor en bruggen.

Wederom door een verhuizing heb ik de baan niet helemaal af gekregen, maakte niet uit, ik ben tenslotte een bouwer nietwaar dus overnieuw beginnen was geen straf.

Weer terug in Gouda moest ik het gaan doen met een kamer met dezelfde afmetingen als de vorige.

Project 2012 genaamd en van een nog hogere kwaliteit dan de vorige.

Al doende leert men en inmiddels kan ik mijzelf wel een ervaren bouwer gaan noemen.

Ik heb bijna 7 jaar aan deze baan gebouwd en op een paar bergen na helemaal af gekregen.

Helaas, ik had steeds met K rails van Marklin gewerkt waarvan de wisselaandrijvingen w…….. oos waren.

Deze waren altijd nog bereikbaar en dus te vervangen maar, ik maakte de overstap naar C rails????

Deze wisselaandrijvingen gingen ook stuk maar die zijn achteraf niet bereikbaar en dat was balen.

Ik rij best veel met de treinen en er ontstonden steeds meer ergernissen en irritatie.

Het moet gewoon goed werken is mijn motto maar dat werd steeds slechter.

Zie de over de vorderingen van de oude banen. foto’s

Project 2020

Zomer 2020 de oude baan afgebroken en gaan bouwen aan een nieuwe met het grote verschil,……..

Ik ben inmiddels gepensioneerd en heb dus veel meer tijd om met de hobby bezig te zijn.

Op de site een aantal foto’s van de vorderingen van dit project.

Ik heb een ontwerp gemaakt met hulp van enkele 1904ders en er een prachtig station aan over gehouden.

Tom, onze wiskundeknobbel, heeft een schaduwstation bedacht van 12 sporen op een breedte van 65 cm??!!

Wim heeft mij geholpen met het tekenen en meegedacht over de invulling van het landschap.

Sjaak heeft mij geholpen aan een hele goede partij C rails als ook Martien die spullen voor mij had.

Zo zie je maar wat de meerwaarde van ons clubje kan zijn.

De baan heeft 2 spiralen met een dubbel spoor en brengt treinen ongeveer 30 hoger of lager.

Op de hoofdbaan is plaats voor een industrie gedeelte met veel rangeer mogelijkheden, een station met 2 sporen en een 3e omloopspoor, er is een lokdepot compleet met draaischijf met ringloods.

Ook nog ruimte voor bergen want alles speelt zich af in tijdperk III begin IV en het landschap, het Zwarte woud.

De baan word aangestuurd met het programma Koploper of Itrain.

De centrale  eenheid is een ESU 50200  en het materieel is bijna allemaal van Marklin.

Dit alles met weer de C rails van Marklin maar nu met gemodificeerde wisselaandrijvingen.

Inmiddels rijden er al weer treinen rond maar op een helemaal leeg landschap.

Meer foto’s van de ontwikkeling van mijn nieuwe Baan.

HIER BIJ DE BESCHIJVING VAN DE HET DIGITAAL MAKEN VAN MIJN DRAAISCHIJF.

Uitgangspunt is de Ecos van ESU  en het programma Koploper.

Voor mijzelf, als ik toch nog besluit om misschien nog een keer een nieuwe baan te gaan bouwen maar natuurlijk ook voor jullie als je van plan bent jouw draaischijf te gaan digitaliseren.

Ik heb er het nodige werk ingestopt maar ik denk dat je hiermee een beschrijving hebt om jouw draaischijf te automatiseren. Het is effe werk maar dan heb je ook iets. (Ik kan je altijd nog helpen natuurlijk)

Al zoekend kwam ik nog wel deze beschrijving tegen voor het gebruik van een Littfinski decoder als besturing van de draaischijf in het Nederlands en betrekkelijk eenvoudig uitgelegd met veel plaatjes.

Weer iets gedaan om mijn bijdrage te leveren aan ons clubje 1904.

In de bijlage het Word document met een  13 pagina’s lange manual met veel afbeeldingen.

 

Login